Czteroosiowy wagon samowyładowczy serii Talns typu 441Vb
4-osiowy wagon samowyładowczy serii Talns typu 441Vb przeznaczony jest do przewozu towarów spożywczych sypkich i biomasy takich jak: zboża, nasiona roślin oleistych (rzepak, słonecznik, soja itp.), śruty (sojowej, rzepakowej, słonecznikowej), pelet, wrażliwych na oddziaływanie warunków atmosferycznych. Dla zabezpieczenia przewożonego materiału przed opadami atmosferycznymi, wagon wyposażony jest w uchylny dach. Dodatkowo, w wagonie zastosowano uszczelnienie metalowo - gumowe klap celem zabezpieczenia przed usypywaniem się ładunku w czasie transportu oraz dachu dla jego uszczelnienia .Załadunek wagonu odbywa się poprzez otwór załadunkowy. Urządzenia załadowcze powinny zapewniać równomierne rozłożenie ładunku i nie mogą wywoływać dodatkowych obciążeń wagonu. Rozładunek wagonu odbywa się na obie strony wagonu, przy wykorzystaniu sił grawitacyjnych, po ręcznym otwarciu klap rozładunkowych komory A lub komory B, y albo pneumatycznym otwarciu klap rozładunkowych wybranej komory A, lub komory B , lub obu komór A+B jednocześnie.
Wychylenie klap rozładunkowych wagonu odbywa się w dwóch pozycjach „RZEPAK" lub „PEŁNE", przy czym w pozycji „RZEPAK" szczelina po odchyleniu klap/^N wynosi max. do 130 mm, w pozycji „PEŁNE" szczelina po odchyleniu klap wynosi max. do - 600 mm. Wymiary obrysu wagonu przy otwartych klapach i otwartym dachu przedstawiono na Załączniku nr 2.
Stanowiska rozładowcze wagonu muszą zapewniać niezakłócony odbiór wysypującego się ładunku oraz wystarczającą wolną przestrzeń dla wychylenia klap.
Przetaczanie wagonu z otwartym dachem (podczas załadunku) jest dopuszczalna tylko przy zachowaniu warunków, które są określone w Instrukcji Obsługi i Konserwacji A ) wagonu.
Konstrukcja wagonu samowyładowczego serii Talns typu 441Vb spełnia wymagania norm EN oraz przepisów UIC, RIV oraz TSI WAG i TSI Hałas.
- Szerokość toru 1435 mm
- Skrajnia kinematyczna TSI WAG
- Długość wagonu ze zderzakami 13500 mm
- Długość ostoi 12260 mm
- Rozstaw osi czopów skrętu 8160 mm
- Wysokość wagonu nad główką szyny 4270 mm
- Maksymalna szerokość wagonu przy zamkniętych klapach 3132 mm
- Szerokość wagonu przy otwartych klapach:
- ustawienie w pozycji „RZEPAK" 3370 mm
- ustawienie w pozycji „PEŁNE" 4300 mm
- Szerokość otworu załadunkowego 1200 mm
- Długość otworu załadunkowego 12560 mm
- Długość otworu rozładunkowego 2x5430 mm
- Wysokość otworu rozładunkowego 1570 mm
- Odległość osi zderzaków od główki szyny 1060 mm
- Odległość osi sprzęgu od główki szyny 1040 mm
- Masa własna wagonu 26500 kg ± 3%
- Pojemność pudła 80 m³
- Zakres temperatur otoczenia dla eksploatacji -30÷ + 60ºC
- Ładowność wagonu 63500 kg – 3%
- Maksymalna prędkość eksploatacyjna wagonu pod obciążeniem od 14, 5 do 22,5 t/oś 100km/h
- Maksymalna prędkość eksploatacyjna wagonu próżnego i pod obciążeniem do 14,5 t/oś 120km/h
- Seria i typ wózka Y25Lsd1 ( 19TN )
- Typ obsady i wstawki 2xBg, Cosid 810
- Masa wózka 4500 kg ± 5%
- Usprężynowanie przymaźnicze - 8 kompletów (podwójnych) sprężyn śrubowych
- Łożyska toczne o wymiarach 130x240x80
- Rozstaw osi zestawów kołowych wózków 1800 mm
- Średnica okręgu tocznego kół 920 mm
- Maksymalny nacisk zestawu kołowego na szyny 22,5 t
- Hamulec pneumatyczny systemu FL-GP-A; O-GP-A ( K ) lub KE-GP-A ( K)
- Zespół hamulcowy MBF 01A/PBF01A; ESH/RLV11d 72/1 lub KE2DVSL-ALBD
- Zawór ważący WM10
- Cylinder hamulcowy “12”
- Nastawiacz klocków hamulcowych DRV2A - 600
- Hamulec ręczny postojowy – uruchamiany z pomostu